Ειρήνη και εκπαίδευση Print
Written by Administrator   
Wednesday, 11 March 2009 00:14

Γεωργόπουλος Αλέξανδρος,
Καθηγητής
Τμήμα Προσχολικής Αγωγής
και Εκπαίδευσης, Α.Π.Θ.

Περίληψη

Η οικονομική ανάπτυξη αν και  προτάθηκε ως η λύση για προβλήματα όπως η φτώχεια, η πείνα κλπ, όχι μόνο δεν κατάφερε να τα λύσει, αλλά σε συνδυασμό με το πρόβλημα του υπερπληθυσμού και τη συρρίκνωση των φυσικών πόρων, οδηγεί στο φαύλο κύκλο του όλο και εντονότερου ανταγωνισμού για τη νομή όλο και λιγότερων ποσοτήτων τους, με τελικό παρεπόμενο προστριβές μεταξύ κρατών ή κοινοτήτων, που μπορεί να καταλήξουν σε ένοπλες αναμετρήσεις.

Παρότι οι εθνικισμοί των δύο τελευταίων αιώνων που στόχευαν στη δημιουργία ή την ολοκλήρωση εθνικά και γλωσσικά ομοιογενών εθνών  - κρατών σήμερα δείχνουν άτοποι, η κατασκευή των εθνικών μύθων και η πρόσληψη του παρελθόντος μέσα από αυτούς συνεχίζει να συνιστά τη πιο συνήθη διαδικασία σφυρηλάτησης της εθνικής ταυτότητας με την οποία είναι επιφορτισμένα –μεταξύ άλλων θεσμών- κυρίως τα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα.

Το φαινόμενο του  ρατσισμού ως  διαδικασία «ταξινόμησης» ανθρώπων και ομάδων, γίνεται με βάση ορισμένα χαρακτηριστικά-βιολογικά μέχρι πρότινος, πολιτιστικά σήμερα πια- και συνοδεύεται από επιχειρήματα για το έγκυρο της παραπάνω ταξινόμησης  έτσι ώστε να νομιμοποιηθεί η ανισότητα. Η βία ως μέσο κοινωνικής αλλαγής δεν φαίνεται να είναι μια γόνιμη διαδικασία και επειδή τα μέσα δεσμεύουν τον τελικό στόχο, κανένα από τα ένοπλα κινήματα που αναδύθηκαν μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, δεν κατάφερε να οικοδομήσει δημοκρατία. Αντίθετα, ο μη βίαιος τρόπος επίλυσης συγκρούσεων, μέσα από τη μελέτη της δομής τους  καθώς και των  στάσεων  και των  συμπεριφορών  των εμπλεκόμενων, έχει τη δυνατότητα να  μετασχηματίσει τις συγκρούσεις αυτές  προς μια συνεργατική ατμόσφαιρα.

Τέλος  για τη «διδασκαλία»  όλων των παραπάνω προτείνεται ένα είδος βιωματικής εκπαίδευσης, μέσα από (όχι αποκλειστικά γνωσιοκεντρική) επεξεργασία προβλημάτων της πραγματικής ζωής. Το πρόβλημα που τίθεται προς εξέταση  είναι ο κόσμος με τις πολιτικές και οικονομικές δομές  του –συνήθως εξουσιαστικές/εκμεταλλευτικές. Παράγοντες όπως η συμφωνία μέσων και σκοπών, η ενσυναίσθηση από τη μεριά του εκπαιδευτικού, η προσπάθεια για ανάπτυξη επικοινωνίας, συνεργασίας και συγκρότησης θετικής αυτοεικόνας ανάμεσα στα παιδιά, ταυτόχρονα με την  επεξεργασία και σύνδεση της  προσωπικής, της κοινωνικής-πολιτικής  και της  πλανητικής συνιστώσας οφείλουν να διέπουν την εκπαίδευση αυτή.

 

κατεβάστε το πλήρες άρθρο εδώ.

 

Comments
Search
Only registered users can write comments!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Last Updated on Monday, 23 March 2009 18:16